Niet iedereen vindt het makkelijk om een content strategie te bedenken, vooral als het voor je eigen bedrijf is. Wat voor een content past er bij de doelgroep, welk platform is het beste en hoe vaak moet je posten? Dit varieert per bedrijf, maar met deze tips kom je al een heel eind.
Doelgroep bepalen
Voordat je na gaat denken over welk soort content je wil posten is het belangrijk om je doelgroep vast te stellen. Zodra je de leeftijd, interesses, demografische gegevens en geslacht van je doelgroep weet kun je hierop inspelen. Er komt nog veel meer bij kijken dan deze gegevens, wees zo specifiek mogelijk. Heb je al een doelgroep? Dan kun je gaan kijken wat je kunt doen om deze doelgroep te bereiken. Denk aan het type platform, soort content en eventuele advertenties. Lees hieronder meer hierover.
Kies een platform
Nu je de doelgroep hebt vastgelegd kun je gaan kijken welk platform geschikt is voor het posten van jouw content. Valt jouw doelgroep onder jongeren tot 25 jaar oud? Dan zul je waarschijnlijk gebruik moeten maken van TikTok, dit is een relatief nieuw social media platform waar je veel jongeren op kunt bereiken door middel van videografische content. Instagram is ook zeer geschikt voor het plaatsen van video- en foto’s, zo kun je gebruik maken van reels. Valt jouw doelgroep onder mensen boven de 35 jaar oud? Dan is Facebook waarschijnlijk een goede keuze, omdat hier miljoenen gebruikers op zitten met deze leeftijd.
Content maken
Nu je één of meerdere platforms hebt gekozen om te posten kun je gaan nadenken over welk type content je wil posten. Het kan soms wat tijd vergen om content te bedenken en vervolgens te maken, denk aan het opnemen van video’s, het maken van nieuwe productfoto’s en andere marketingcampagnes. Daarom kun je er ook voor kiezen om dit uit te besteden, je kunt samenwerken met een social media manager. Een social media manager bedenkt alle content voor jou en geeft je de opdracht om bijvoorbeeld een type foto of filmpje te maken, de rest regelt de manager. Andere taken van een social media manager zijn hashtag onderzoek, engagement en editen.
Conclusie
Een content strategie is voor ieder bedrijf anders. Niet iedereen heeft tijd om elke week weer nieuwe content te bedenken en te maken gericht op de doelgroep. Daarom kun je er ook voor kiezen om dit soort zaken uit te besteden aan een social media manager, zo bespaar je tijd en kun je je focussen op waar jij het beste in bent.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.